zondag 12 februari 2012

Samenvatting: Hoofdstuk 4.3 Ambities Actoren Rotterdam Centraal

Als een project van start zijn er verschillende belanghebbende. Deze belanghebbende worden ook wel actoren genoemd. In deze post zullen wij u vertellen over de ambities van de verschillende actoren die aan bod komen voor ons project ‘’Rotterdam Centraal’’.


De jaren negentig en het begin van deze eeuw kennen investeringen in tal van Nederlandse stationslocaties. Wat er met deze vernieuwingen bereikt wil worden is:

  • Een grotere capaciteit voor reizigers en treinen
  • Meer winkels en ontwikkeling van kantoren

Het NSP-(nieuwe sleutelprojecten) programma is een onderdeel van het nationaal ruimtelijk beleid gericht op de verdere ontwikkeling van de Randstad als economische motor van Nederland en als concurrerende stedelijke regio in Europa. Hierbij tracht de rijksoverheid als één partij naar voren te treden om de grote steden en de Nederlandse Spoorwegen te ondersteunen bij de realisatie van de HSL-Zuid en Oost en bij vitalisering van de steden.


In het NSP-programma worden de gemeenten voorgesteld als de actoren die het primaat hebben bij de herontwikkeling. De gemeente Rotterdam gaf tot in 1997 prioriteit aan de herontwikkeling van de Kop van Zuid. Zowel qua vraag naar nieuw ontwikkelde kantoorruimte op de vastgoedmarkt als qua capaciteit bij het ambtelijk apparaat moest de stationslocatie wachten totdat het project Kop van Zuid stilaan ten einde liep. Aanvankelijk was nog niet duidelijk waar de HST-halte gesitueerd zou worden, maar toen de bestaande stationslocatie werd aangewezen kon daarop alle aandacht gevestigd worden. Bij de spoorwegbedrijven en de gemeenten bestond reeds zorg om de capaciteit van Rotterdam Centraal Station, vooral de reizigersdoorgang onder de sporen is te krap. Bij de spoorwegbedrijven, met name ProRail, NS Stations en NS Vastgoed, leefde de wens om het station ‘’bij de tijd’’ te brengen met betrekking tot voorzieningen voor de reiziger dan wel rendement van het vastgoed.


De ambities van de gemeente en van de spoorwegbedrijven zijn in de loop van het proces aangevuld. Zo waren er gedurende de voorbereiding van het masterplan in de Raad fracties die er veel belang aan hechtten dat bij de herontwikkeling ook woningen gerealiseerd zouden worden. Een raadsfractie als van de Stadspartij was begaan met de mensen die moeilijk een woning vinden. De veronderstelde bijdrage die bewoners leveren aan de sociale veiligheid is een specifiek argument voor woningbouw als onderdeel van de herontwikkeling. De partners in de alliantie namen woningen graag op in hun ruimtelijke programma. Ze prefereren hier liever duurdere appartementen voor tijdelijke bewoning door ‘’expats’’ dan goedkope huurwoningen, dit met name omdat de vastgoedmarkt gekrompen is.


Rotterdam Centraal heeft een slechte reputatie als het gaat om sociale veiligheid om en rond het station. De actoren van het project hebben omwonenden mee laten denken over veiligheidsmaatregelen die getroffen kunnen worden. Zo kwamen de omwonende met het idee om een politiepost te plaatsen bij het station en een verblijfsruimte voor verslaafde zwervers. Zo zijn de actoren er achter gekomen dat omwonenden in meer concrete termen denken en spreken en dat zij de herontwikkeling meer beoordelen op eindresultaat dan het geval is bij de professionele, stedenbouwkundige planners die stapsgewijs van abstracte naar concrete plannen wilden werken. Het is dus een hele goede zet geweest om de omwonende erbij te betrekken.


Hieronder volgt een overzicht van de verschillende actoren en hun ambities met betrekking tot Rotterdam Centraal


Actoren
Ambities
Gemeente Rotterdam
Aansluiting station-centrum, ontwikkeling kantoren/amusement/woningen, city marketing lokale/regionale bereikbaarheid
Nederlandse Spoorwegen
Renderend personen- en goederenvervoer, exploitatie station (Retail), vastgoedontwikkeling
Ministerie van Volkshuisvesting
Ontwikkeling hoogwaardig stedelijk milieu
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Realisatie HSL-Zuid omwille van nationale bereikbaarheid, aanpak van knelpunten regionale bereikbaarheid Randstad
ProRail
Capaciteit/veiligheid lijninfrastructuur en station
Stadsregio Rotterdam
Realisatie Randstadrail omwille van regionale bereikbaarheid
ING Vastgoed Belegging
Vastgoedontwikkeling, image-building
Rodamco Nederland
Vastgoedontwikkeling, image-building
Omwonenden
Rustige/veilige leefomgeving, lokale bereikbaarheid
Lokale/regionale ov-bedrijven
Renderend personenvervoer
Ministerie van Financiën
Uitgavenbeperking, stimulering publiek-private samenwerking




Geen opmerkingen:

Een reactie posten