Als
een project van start zijn er verschillende belanghebbende. Deze
belanghebbende worden ook wel actoren genoemd. In deze post zullen
wij u vertellen over de ambities van de verschillende actoren die aan
bod komen voor ons project ‘’Rotterdam Centraal’’.
De jaren negentig en het begin van deze eeuw kennen investeringen in tal van Nederlandse stationslocaties. Wat er met deze vernieuwingen bereikt wil worden is:
- Een grotere capaciteit voor reizigers en treinen
- Meer winkels en ontwikkeling van kantoren
Het
NSP-(nieuwe sleutelprojecten) programma is een onderdeel van het
nationaal ruimtelijk beleid gericht op de verdere ontwikkeling van de
Randstad als economische motor van Nederland en als concurrerende
stedelijke regio in Europa. Hierbij tracht de rijksoverheid als één
partij naar voren te treden om de grote steden en de Nederlandse
Spoorwegen te ondersteunen bij de realisatie van de HSL-Zuid en Oost
en bij vitalisering van de steden.
In het NSP-programma worden de gemeenten voorgesteld als de actoren die het primaat hebben bij de herontwikkeling. De gemeente Rotterdam gaf tot in 1997 prioriteit aan de herontwikkeling van de Kop van Zuid. Zowel qua vraag naar nieuw ontwikkelde kantoorruimte op de vastgoedmarkt als qua capaciteit bij het ambtelijk apparaat moest de stationslocatie wachten totdat het project Kop van Zuid stilaan ten einde liep. Aanvankelijk was nog niet duidelijk waar de HST-halte gesitueerd zou worden, maar toen de bestaande stationslocatie werd aangewezen kon daarop alle aandacht gevestigd worden. Bij de spoorwegbedrijven en de gemeenten bestond reeds zorg om de capaciteit van Rotterdam Centraal Station, vooral de reizigersdoorgang onder de sporen is te krap. Bij de spoorwegbedrijven, met name ProRail, NS Stations en NS Vastgoed, leefde de wens om het station ‘’bij de tijd’’ te brengen met betrekking tot voorzieningen voor de reiziger dan wel rendement van het vastgoed.
De ambities van de gemeente en van de spoorwegbedrijven zijn in de loop van het proces aangevuld. Zo waren er gedurende de voorbereiding van het masterplan in de Raad fracties die er veel belang aan hechtten dat bij de herontwikkeling ook woningen gerealiseerd zouden worden. Een raadsfractie als van de Stadspartij was begaan met de mensen die moeilijk een woning vinden. De veronderstelde bijdrage die bewoners leveren aan de sociale veiligheid is een specifiek argument voor woningbouw als onderdeel van de herontwikkeling. De partners in de alliantie namen woningen graag op in hun ruimtelijke programma. Ze prefereren hier liever duurdere appartementen voor tijdelijke bewoning door ‘’expats’’ dan goedkope huurwoningen, dit met name omdat de vastgoedmarkt gekrompen is.
Rotterdam Centraal heeft een slechte reputatie als het gaat om sociale veiligheid om en rond het station. De actoren van het project hebben omwonenden mee laten denken over veiligheidsmaatregelen die getroffen kunnen worden. Zo kwamen de omwonende met het idee om een politiepost te plaatsen bij het station en een verblijfsruimte voor verslaafde zwervers. Zo zijn de actoren er achter gekomen dat omwonenden in meer concrete termen denken en spreken en dat zij de herontwikkeling meer beoordelen op eindresultaat dan het geval is bij de professionele, stedenbouwkundige planners die stapsgewijs van abstracte naar concrete plannen wilden werken. Het is dus een hele goede zet geweest om de omwonende erbij te betrekken.
Hieronder volgt een overzicht van de verschillende actoren en hun ambities met betrekking tot Rotterdam Centraal
Actoren |
Ambities |
Gemeente Rotterdam |
Aansluiting
station-centrum, ontwikkeling kantoren/amusement/woningen, city
marketing lokale/regionale bereikbaarheid |
Nederlandse
Spoorwegen |
Renderend personen-
en goederenvervoer, exploitatie station (Retail),
vastgoedontwikkeling |
Ministerie van
Volkshuisvesting |
Ontwikkeling
hoogwaardig stedelijk milieu |
Ministerie van
Verkeer en Waterstaat |
Realisatie HSL-Zuid
omwille van nationale bereikbaarheid, aanpak van knelpunten
regionale bereikbaarheid Randstad |
ProRail |
Capaciteit/veiligheid
lijninfrastructuur en station |
Stadsregio
Rotterdam |
Realisatie
Randstadrail omwille van regionale bereikbaarheid |
ING Vastgoed
Belegging |
Vastgoedontwikkeling,
image-building |
Rodamco Nederland |
Vastgoedontwikkeling,
image-building |
Omwonenden |
Rustige/veilige
leefomgeving, lokale bereikbaarheid |
Lokale/regionale
ov-bedrijven |
Renderend
personenvervoer |
Ministerie van
Financiën |
Uitgavenbeperking,
stimulering publiek-private samenwerking |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten