Procesmanagement
gepositioneerd
Besluitvorming dient het resultaat te zijn van een proces
van interactie tussen de instanties, de overheden onderling en de omliggende
partijen waarmee gewerkt wordt.
Tijdens dit proces van besluitvorming verschuift de aandacht
heel vaak van organisatie en project naar het proces zelf. De gedachte hier
achter is dat het proces een ingewikkelde en hoogwaardige functie inneemt, maar
waarbij het proces zelf wel ontworpen en gestuurd kan worden.
Procesmanagement onderscheidt zich in verschillende
manieren van andere stijlen:
Als er bij een ontwikkelingsvraagstuk te weinig aandacht
is voor het proces, wil dat zeggen dat er op een van de andere aspecten van het
project te veel aandacht is:
- de inhoud
- command and control,
- project en
- chaos.
Proces VS inhoud:
In de ruimtelijke wetenschap wordt de procesmatige
tegenover de inhoudelijke benadering toegepast.
Door de ruimtelijke nadruk op de wereld wordt er door
planologen meer gekeken naar bijvoorbeeld concepten, stedenbouwers en de
samenhang van de gebouwen.
Het probleem dat hierbij komt kijken is dat er geen
feitelijke informatie aanwezig is en de oplossing voor een probleem redelijk
moeilijk te vinden is.
Om dit probleem te voorkomen is er een zogenaamde package
deal in het leven gebracht waarin afspraken en besluiten op dit gebied worden
vastgelegd.
Proces vs command and control:
Bij een hedendaagse procesbenadering ligt de nadruk op
openheid en communicatie. Hierdoor kan worden gesproken over een open
procesbenadering waarbij organisaties met elkaar onderling ruimtelijke
vraagstukken bespreken.
Bij deze benadering ligt de nadruk op interactie tussen
organisaties, een systeem dat op gespannen voet staat met de klassieke vorm.
De klassieke vorm heeft zijn stempel namelijk vooral
liggen op een “dominante organisatiegerichte”-benadering, waarbij meestal
één organisatie de leiding heeft, doelen bepaalt en de te gebruiken
methodiek bepaalt. Ook moeten de niet-leidende projectleden verantwoording
afleggen bij het hoofd van de organisatie, iets dat veel onderlinge spanningen
veroorzaakt.
Veel organisaties worden niet beoordeelt op hun interactie,
maar vooral op cijfers van het verrichtte werk. Vaak wordt in de praktijk een
open procesmatige benadering overheerst door de
command
and control benadering.
Proces vs project:
Een proces benadering ligt tegenover een
projectbenadering.
Als er zich problemen voor doen tijdens een
projectbenadering is de aanname dat het probleem en oplossing redelijk stabiel
is. Klopt dit, dan is de projectmanagerial-techniek toe te passen:
- Duidelijke doelstelling
- Duidelijk tijdpad
- Duidelijke randvoorwaarden
-Vooraf gesteld eindproduct
Mocht de activiteit die op dat moment plaatsvind is van dynamische
aard zijn, dan kan er beter voor een procesbenadering worden gekozen. De
ontstane dynamiek vind zijn oorzaak in interne en externe problemen:
- Interne: Tijdens het proces komt men erachter
dat het project complexer en groter is dan verwacht.
- Externe:
Externe bedrijven komen met
hun eigen ontstane probleem en door hun zelf ontwikkelde oplossingen, hierdoor is
het project niet meer de verbindende factor en ontstaan verschillende
deelprojecten.
Proces vs chaos:
Tijdens een proces
is het duwen en trekken geblazen om tot een oplossing te komen die zoveel
mogelijk belangen behartigd. Deze fase van “duwen en trekken” kenmerkt
zich vooral door het feit dat veel besluiten niet genomen worden, terwijl in
deze fase juist knopen moeten worden doorgehakt.
Om dit proces van onduidelijkheid te voorkomen treedt er
besluitvorming bij procesbenadering toe, compromissen worden gemaakt. Deze methode
van besluitvorming zorgt ervoor dat de partijen minder in opstoot met elkaar
komen. Dit wordt gedaan door “spelregels” op te zetten om transparantie
in de besluitvorming en orde in de chaos aan te brengen.
Het procesmanagement bevat dus risico’s, maar ook veel oplossingen
overde manier van beheersing van deze risico’s.
Als we naar de overheid kijken wordt duidelijk dat de
bedoeling van de overheid vooral is om afstand te doen van twee gedachtes
tijdens een procesbenadering:
- De gedachte dat de overheid een monopolie van kennis heeft
- De gedachte dat de overheid een monopolie van macht heeft
Om deze gedachte weg te laten ebben is het de bedoeling
dat de overheid de klassieke vorm van sturing toepast. Deze wijze van
procesmanagement wordt beschouwd als een instrument om zo effectief mogelijk te
communiceren, hoewel dit is niet de beste manier is om actoren te laten
overleggen en compromissen te sluiten. Deze manier wekt hoogstwaarschijnlijk
weerstand van verschillende actoren.
Om het hiervoor genoemde problemen te reduceren wordt
procesbenadering gebruikt en procesafspraken worden gemaakt.
Deze procesafspraken moeten voldoen aan:
- Openheid van besluitvorming garanderen.
- Overheid moet zich terughouden opstellen.
- Elke partij moet de procesafspraak
respecteren.
Een belangrijke waarde voor de procesmanager is de beheersbaarheid.
Kiest de procesmanager echter voor de procesbenadering, dan moet de
beheersbaarheid op worden geofferd omdat onderhandelingen en compromissen bijna
niet beheersbaar zijn.
Het proces wordt echter ook beheersbaar door een
hele strakke visie op te zetten waar niet afgeweken van kan worden. Dit zorgt
voor en fuik die op te lossen is door:
- Politici moeten zich kunnen verantwoorden
- Maatschappelijke organisaties hebben een
mobiliserende functie
- Bedrijven hebben als kernwaarde de
vertrouwelijkheid van bedrijfsgegevens
De besluiten die worden genomen kunnen erg “stroperig”
zijn, wat geen draagvlak creëert en ook geen besluit tot stand zal brengen. Procesmatige
sturing heeft dan ook alleen effect in combinatie met “command and control”:
- “command and control” ontstaat omdat het proces tot een
bevredigend resultaat heeft geleid
- “command and control” ontstaat omdat coöperatie is
mislukt
- “command and control” door de ruimte die is ontstaan
- “command and control” als aanjager van een coöperatie
- “command
and control” als public performance
Een overheid zal omschakelen van “command and control” naar
procesbenadering wanneer het inhoudelijk niet mogelijk is om gezaghebbende
ontwikkelingen te realiseren.
Een grote risico van deze procesbenadering is dat de
besluitvorming te weinig inhoud heeft, niet compleet verrijkend en niet
innovatief wordt. Om dit te voorkomen is het dan ook handig om een
inhoudsdeskundige te gebruiken om vroeg in het proces een variatie van
problemen en oplossingen te genereren.
Gedurende een onderhandeling van processen is het
belangrijk om afspraken te maken die voor elke partij voordelig zijn. Hierdoor
is moeilijk om het resultaat van deze onderhandelingen te legitimeren, een
probleem dat de projectbenadering voor een deel oplost. Fases, doelen,
producten en deadlines zijn universele richtlijnen voor het gehele project die
voorop staan in de realisatie van de gebiedsontwikkeling.
Om deze reden wordt projectbenadering (de verantwoording)
dan ook “frontstage” genoemd, de procesbenadering (de besluitvorming) krijgt de
bijnaam “ backstage”.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten