Waar
realisatie van 'soepel' meervoudig ruimtegebruik mogelijks is, kent
een stationslocatie ruimtelijke kwaliteit. Soepelheid is niet
vanzelfsprekend, want tussen verschillende gebruiksvormen kunnen
fricties ontstaan. In het bestaande station Rotterdam Centraal lopen
de reizigers elkaar in de weg door nauwe doorgang van sporen, veel
reizigers ergeren zich aan de mensen die in een rij staan voor een
verkooppunt van eten en drinken en reizigers ergeren zich aan mensen
die 'rondhangen' in het station.
De
realisatie van 'soepel' meervoudig ruimtegebruik is een samenwerking
van verschillende organisaties, deze samenwerking wordt hier
besproken. De samenwerking kende publiek-private samenwerking en
burgerparticipatie, maar traditioneel bestuurlijk overleg blijkt toch
te overheersen. De consequentie van de bestuurskundige invalshoek is
dat de inhoudelijke aspecten van het ruimtelijk ontwerp en
financieel-economische gegevens weinig belicht worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten