dinsdag 24 januari 2012

Rotterdam Centraal station

Rotterdam krijgt een aantrekkelijk, dynamisch, goed functionerende openbaarvervoerterminal. Het nieuwe Rotterdam Centraal wordt een vervoersknooppunt van regionale en internationale betekenis.

Nieuw Rotterdam Centraal: waarom eigenlijk?
Rotterdam Centraal is één de belangerijkste vervoersknooppunten van nederland. Er passeren dagenlijks 110.000 reizigers. Dat zijn er evenveel reizigers als luchthaven Schiphol. Daarnaast heeft het ook nog een aansluiting op het Europese net van hogesnelheidstreinen (HSL-Zuid) en Rotterdam Centraal heeft ook een aansluiting op de lightrailverbinding RandstadRail. Door de komst van deze twee verbindingen is de verwachting dat het aantal reizigers in 2025 gestegen zal zijn naar 323.000 per dag.

De deel projecten binnen het project Rotterdam Centraal zijn:

OV Terminal
Rotterdam krijgt een aantrekkelijk, dynamisch, goed functionerende openbaarvervoerterminal. Het nieuwe Rotterdam Centraal wordt een vervoersknooppunt van regionale en internationale betekenis.

Ondergronds Fietsenstalling
De komende jaren wordt  gewerkt aan een ruime en kleurrijke fietsenstalling van zo’n 5000 m2. De fietsenstalling biedt ruimte aan 5190 fietsplekken, waarvan 1500 betaalde plekken.

Stationplein
De ruimte van de stationshal gaat vrijwel ongemerkt over in die van het nieuwe Stationsplein. Overzichtelijkheid kenmerkt het nieuwe Stationsplein. Dit plein vormt de verbinding tussen de openbaarvervoerterminal en het centrum van Rotterdam.

Kruisplein
Het Kruisplein verandert straks in een open verbinding tussen het Centraal Station en het centrum. Een groene wandelboulevard om over te flaneren. Stevige bomenrijen domineren straks het verkeersluwe plein. Samen met de Westersingel vormt het Kruisplein straks de culturele as van Rotterdam.

Proveniersplein
Aan de Noordzijde verlaten reizigers het van het station aan de Provernierszijde. De uitgang ligt aan het Proveniersplein. Dit plein ligt in een relatief rustige 19e-eeuwse woonwijk, waarmee bij het herinrichten van het stationsgebied volledig rekening is gehouden. De entree van het nieuwe Rotterdam Centraal heeft een bescheiden opzet die past bij het karakter van de Provenierswijk.

Weenatunnel
De nieuwe inrichting van het Kruisplein en een comfortabele oversteek naar het Stationsplein kunnen alleen worden gerealiseerd als ter hoogte van het Weena het autoverkeer ondergronds wordt aangebracht.

Busstation.
Met de komst van de nieuwe OV-terminal verandert ook het busstation van plaats in de Conradstraat. In de toekomst ligt het nieuwe busstation in het verlengde van het kantorengebied van Nationale-Nederlanden, Unilever en het Groot Handelsgebouw. Op de Conradstraat verrijst een nieuw comfortabel busstation.

Planning en Kosten
De bouw van het nieuwe Rotterdam Centraal is gestart in 2007 en duurt uiteindelijk tot 2014.
Dan is ook de ondergrondse verbinding met de parkeergarages gereed en de buitenruimte ingericht. In 2013 zullen de meeste onderdelen zoals de OV Terminal, de parkeergarage en de ondergrondse fietsenstalling worden opgeleverd en kan de reiziger hier al gebruik van maken. 

De totale kosten voor het nieuwe Rotterdam Centraal bedraagt, op basis van het vastgestelde definitief ontwerp van de OV-terminal voor het stadse deel € 338,8 miljoen excl. BTW (geactualiseerd kredietbedrag domein stadszijde prijspijl 1 januari 2014) en voor het spoorse deel € 294 miljoen (excl. BTW, prijspeil dec 1 januari 2010). 


Het Rijk, NS, ProRail, de stadsregio Rotterdam en de gemeente Rotterdam hebben overeenstemming bereikt over de financiering van het projectbudget.


Organisatie is ontzettend belangrijk bij grote projecten. Er wordt bij dit project heel veel deelprojecten tegelijkertijd uitgevoerd, daarbij is het belangrijk dat de organisatie perfect loopt zodat project niet door elkaar lopen. 


Een belangrijke term bij procesmanagement is 'dynamisch'. In dit project is dat zeker aanwezig. Doordat een station als dit altijd open is en altijd gebruikt wordt. Als er niemand aanwezig is op de bouwplaats blijft het project bezig door het feit dat mensen er last van kunnen hebben ,bijvoorbeeld dat bezoekers van het station nu andere looppaden of een andere trein moeten nemen. 


Deze aspecten zorgen ervoor dat hier sprake is van procesmanagement op een vrij moeilijke en complexe manier.


Zie de prezi over dit artikel: http://prezi.com/59tjknsxy4eg/rotterdam-centraal/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten